fredag 8 januari 2010

vargjakt och intervjuer

Har suttit en hel dag och ringt till folk som skulle kunna veta någonting viktigt om vargar och jakten på dem. Alla var lediga pga klämdag. Vad är det.. en klämd dag, ja det blev en beklämd dag.. Efter tre sidor fullklotrade med telefonnummer och många försök till att ringa till vart och ett fick jag tillslut en intervju med en man som forskade på hur man skall förebygga vargangrepp på tamdjur. Mina förberedda frågor passade inte särskillt bra och jag snurrade in mig i trassel och frågade saker som jag absolut inte skulle kunna hänvisa till honom i min text senare, eftersom de handlade om helt andra saker. Efter att ha sammanställt anteckningarna fick jag dock blodad tand på ämnet. Forskaren hade sagt till mig att det inte finns någon poäng med att vi har varg i sverige och att varken han eller jag skulle märka någon skillnad om den försvann. Jag ville överbevisa, jag ville veta att den där stackars kraken behövdes, jag ville det, och satan vad jag läste. jag fördjupade mig i allt som inte hade med min egentliga frågeställning att göra och läste om microbiologiska undersökningar av gener, lyssnade på debatter mellan andreas carlgren och mikael karlsson, läste urdrag ur EU-kommisionen och tjosan hejsan. Så småningom gick ljuset upp för mig att vi bara fick skriva 2500 tecken och att den sakliga texten som detta skulle bli skall vara färdig imorgon klockan tolv.. Det blev till slut en kort text som berättade om hur onödigt det är att vargar finns..på ett ungefär sådär..och en kväll tillsammans med datormaskinen medan de andra drack vin utanför. Men det var ganska skönt det med. synd bara att jag inte skulle kunna stå för ett enda ord av det jag skrivit..

1 kommentar:

  1. Men Amelie! Det är ju sant det han säger! Det handlar bara om hur man lägger fram det. I dagens Sverige har vargen ingen funktion. Den är helt onödig. Enda anledningen (förutom av nostalgiska naturromantiska skäl, vilka han ju faktiskt framhöll) är i hopp om att vi än dag ska få en annan rovdjurspolitik som tillåter antalet individer att öka till en sådan nivå så att de kan påverka övriga arter. Klart att vi inte ska skjuta av dem! Klart att vi ska kämpa! Så länge det finns liv finns det hopp, men hoppet är så litet just nu så att det mest är en symbolisk handling att bevara vargen. Om du känner för att läsa vidare på ämnet och betydelsen av vargen bör du läsa om en återinplantering av varg som utfördes i en nationalpark i USA. I och med att vargarna tilläts bli tillräckligt många påverkades bytesdjuren, vilka i sin tur började beta på andra ställen, vilket påverkade de växter de äter, och detta i sin tur påverkade andra växter, och t.o.m. fiskfaunan i bäckarna i området förändrades. Det är DIT vi måste komma i Sverige också. Bara SÅ kan vi komma tillbaka till ett system som sköter sig själv och inte är i behov av mänsklig vård, men innan vi kommer dit vurmar vi naturmuppar för en ekologisk bagatell. Puss! Lina

    SvaraRadera